Poprvé v novém prostředí...

29.07.2021

Letní prázdniny jsou v plném proudu a mnoho z Vás jistě řeší otázku: "Co s sebou pro první setkání se s předškolním zařízením?" nebo "Vím, co mám koupit, ale nevím, podle čeho se při výběru rozhodovat." Oba tyto směry otázek jsou zcela pochopitelné při vstupu do nového a dosud neprobádaného prostředí.

Co se nákupu a obstarání základní výbavy týče, je to opět velmi individuální - každé předškolní zařízení má jiné požadavky, každá forma vzdělávání a péče o dítě je něčím charakteristická.

V tomto článku se zaměřím asi na nejvyužívanější formu předškolního vzdělávacího systému (nebo tomu tak alespoň ještě v nedávné době bylo), a to na základní výbavičku dítěte pro nový školní rok ve veřejné mateřské škole. Nicméně následující text a jeho obsah lze do jisté míry využít i v jiných typech předškolních zařízení. Takže pokud se Vaše dítě chystá letos poprvé do lesní školky, komunitní školky, soukromé školky nebo máte zájem o soukromé hlídání, věřím, že i Vám mohou následující slova a zamyšlení přinést nové poznatky či konkrétní "návody". Jisté věci jsou zkrátka v oblasti péče, výchovy a vzdělávání dětí poměrně univerzální.

Možný seznam věcí potřebných do MŠ aneb "Co s sebou":

  • pytlíček, organizér na oblečení a jiné potřeby
  • přezůvky/papučky
  • gumáčky
  • pláštěnku
  • věci na převlečení (pobyt uvnitř, pobyt venku, náhradní oblečení)
  • zástěrku (kreativní činnost)
  • hrníček
  • kartáček na zuby, hřeben
  • ručník
  • polštářek, přikrývku, prostěradlo
  • pyžamko
  • ...
  • vyplněný vstupní dotazník (základní informace o dítěti; kontaktní údaje na zákonné zástupce; souhlasy, nesouhlasy např. s uveřejňováním fotografií; jmenný seznam těch, kteří mohou dítě vyzvedávat aj.)
  • ...
  • moje osobní zkušenost/něco navíc, co může mít smysl řešit/vědět/přichystat před samotným nástupem do MŠ:
  • plyšák/kamarád na spaní či první dny v MŠ
  • znát/poznat značku dítěte
  • příprava dítěte na vstup do MŠ!!!
  • mít namyšlené (v ideálním případě již předem vědět) v jakém režimu bude dítě v prvních dnech či týdnech MŠ navštěvovat (př. 3x týdně dopoledne; 5x týdně dopoledne; 5x týdně celý den,...)


Jelikož jsem v MŠ pracovala a denně se setkávala s dětmi v situacích, kdy tyto jednotlivé "body v seznamu" hrály roli (někdy dokonce velmi zásadní), následující řádky budou věnovány tématu "Co s sebou" více do hloubky. Zaměřím se také na praktickou stránku věcí. Pokusím se Vám, rodičům, nastínit co možná nejkomplexnější pohled na "obyčejné" věci.

Když je něco nového, není v našich silách hned zpočátku myslet na vše, a proto věřím, že moje postřehy oceníte nejen Vy, ale i Vaše děti :). Když totiž máme prostor se připravit a jisté věci si uvědomíme, máme informace, vstup do nového prostředí (jak ze strany rodičů, tak ze strany dítěte) může probíhat zcela jinak, než v případě kdy si nepřipouštíme souvislosti a věci pak řešíme za pochodu.

SEZNAM S POTŘEBAMI do MŠ by, v ideálním případě, měli mít rodiče k dispozici před letními prázdninami (pak totiž máte čas vše v klidu obstarat a navíc sehnat i za jiné ceny, než tomu bude těsně před začátkem nového šk. roku).

Co je důležité před samotným obstaráváním a chystáním věcí ze seznamu, které bude mít dítě uložené v šatně, je znalost DISPOZICE ŠATNY, kde se děti převlékají a kde si budou ukládat svoje věci.

Možná se Vám zdá tato zmínka příliš, nicméně jsem se během let setkala s různými velikostmi a uspořádáním úložných prostorů pro děti. V některých zařízeních opravdu není prostoru nazbyt. Proto třeba i "jen" vhodná volba organizéru na oblečení má zásadní vliv na komfort či diskomfort Vašeho dítěte při převlékání se v šatně. Tam, kde naopak disponují velkorysými úložnými prostory, můžete svému dítěti donést a mít v záloze třeba gumáčky nebo druhou zimní bundu (ven nepůjde dítě v té, ve které přišlo, ale v té "na lítačku"). Velikost a uspořádání prostoru šatny je tedy vhodné brát v potaz již před prvním dnem, kdy do MŠ ponesete věci, které v šatně budou dítku k dispozici. Pokud si nejste vědomi dispozic šatny, vůbec to nevadí - jakmile do MŠ nastoupíte, velice rychle poznáte, co Vám skříňka dovolí či nedovolí uložit. Obecně nejtěžší vše vměstnat na místo v šatně je samozřejmě období zimních měsíců, kdy potřeba vrstev a objemy oblečení i obuvi rostou, nicméně zmínit jsem se o prostorách šatny musela, jelikož vím, jak je pro některé děti je těžké se vůbec jen trochu soustředit v šatně plné dětí na malém prostoru, který ještě někdy nevědomě dětem zmenšujeme tím, že nereflektujeme uspořádání, velikost místa a prostoru, které má naše dítě při převlékání k dispozici.

S šatnou a nejen s ní pak souvisí i značka/obrázek dítěte, které bude mít v aktuálním školním roce.

  • Dalším pomocníkem pro pohodlnější a příjemnější vstup do MŠ je tedy vědomí toho, JAKOU ZNAČKU moje dítě v MŠ bude mít.

Když totiž víte, že Vaše dítě má například značku pejska, můžete s touto informací velmi dobře pracovat. A to opět v klidu a funkčně současně (tato informace může velmi dobře posloužit Vám při přípravě potřebných věcí ze seznamu a stejně tak Vašemu dítěti při seznamováním se s novým prostředím).

* Konkrétní příklad využití:

Když vím, že moje dítě bude mít ve šk. roce značku pejska, tak mu (i paním učitelkám) mohu usnadnit pobyt v předškolním zařízení tak, že...

- si obstarám fixy na textil (chci/umím namalovat pejska tak, aby se jím dalo označit oblečení aj.)

- si obstarám nažehlovací obrázek pejska

- si obstarám nálepku pejska

- vrhnu se na vyšívání

- kombinace výše zmíněného (př. hrníček "na míru", nálepka v papučkách, nažehlovací obrázek na tričku)

* výše zmíněné lze nahradit monogramem (nutná znalost vlastního monogramu na straně dítěte), případně jiným motivem (takovým, který lze snadno nakreslit, př. srdíčko, puntík, mráček,...).

Pokud motiv značky neznám, můžu počkat na první den (nicméně je logické, že pak bude docházet k časovým prodlevám) a až pak daný motiv zjistit nebo lze věci dítěte označit již předem právě jiným motivem, který bude však dítěti vlastní (= domluvíte se na motivu s dítětem). To v praxi znamená v očích dítěte např. tam, kde uvidím T. H. a zelený puntík, tam je to MOJE, to jsou MOJE VĚCI. Jedná se tedy o jedinečnou značku, která označuje - dává dítěti jistotu.

V případě, že zvolím označení věcí formou monogramu nebo puntíku apod. (neznám předem unikátní značku/obrázek pro šk. rok) je zde drobné riziko toho, že někdo ve třídě zvolí "stejnou strategii", nicméně pravděpodobnost je velmi malá.

Proč je důležité označení věcí Vašeho dítěte? Proč je dobré, aby dítě vědělo, které tepláčky, hrníček, peřinka,... JSOU JEHO?

Jelikož jsem měla možnost pozorovat/vnímat děti a zároveň bylo mým úkolem je obléct/pomoci jim s oblékáním, troufám si tvrdit, že pro spoustu dětí je uklidňující a příjemné, když ví, že to tričko, kalhoty,... jsou skutečně jejich. Pro některé dítě (obzvlášť v prvních dnech a týdnech) je podstatný rozdíl, když je v šatně s maminkou, případně paní učitelkou v poměru 1:1 a pak když se jde celá třída 25 dětí převlékat současně. Samozřejmě - jsou děti, které tohle vůbec neřeší.

Avšak nejen některým dětem, ale i některým rodičům není úplně jedno, jestli jeho dítě nosí své tepláčky nebo omylem někoho jiného, zda někdo odejde v jejich čepici, kterou ve stejném provedení mají další 4 děti ve třídě apod.

Pokud chci předcházet nejasnostem, případným omylům, ušetřit dětem a učitelkám "pátrací akce" v šatně, dát svému dítěti ujištění,... to, co pro sebe, svoje dítě i paní učitelky můžu udělat je oblečení a věci označit/podepsat.


Nálepka pejska, nažehlovací obrázek pejska, schopnost nakreslit/vyšít pejska

aneb KDE A JAK se dají konkrétně využít?

  • papučky (monogram na viditelném místě, nálepka na stélce)
  • pláštěnka
  • oblečení (většinou vnitřní část oděvu v místě cedulky)
  • povlečení, ložní prádlo
  • pyžamko
  • zástěrka
  • hrníček na pití (nesmývatelná nálepka, hrníček s potiskem na míru (př. monogram T. H. a zelený puntík, pozn.: nesmývatelné fixy ne vždy při opakovaném mytí drží)
  • jiné

První dny v předškolním zařízení, obzvlášť pokud je to první kontakt dítěte se systémem/sociální skupinou, mohou být pro dítě velmi náročné. Právě proto se zmiňuji i o něčem takovém jako je označení věcí dítěte. Nám dospělým se to může zdát jako bezvýznamný akt, nicméně když jste odloučeni, v novém prostředí, mezi cizími dětmi, lidmi atd., je skvělé, když máte něco svého a víte, že je to tam a že JE TO VAŠE. Je od mámy, od táty, je tam oblíbené mikinka a na ní pejsek, takže JÁ VÍM, že je to MOJE mikinka. A tak je mi v té mikince dobře, když se do ní mohu zachumlat ve chvíli, kdy některé děti kolem mě v šatně třeba pláčou, ve chvíli, kdy se seznamuji a poznávám nové prostředí, které je pro mě VELKOU ZMĚNOU a není to pro mě vždy snadné.

Obecně: v jakémkoliv novém prostředí je pro dítě velmi přínosné, když tam MÁ NĚCO SVÉHO... A co víc může dítě přesvědčit o tom, že je to jeho než konkrétní věc se kterou se seznámil doma a která ještě navíc nese jemu známou značku/obrázek.

(pokračování příště...)

-VK-

S láskou ~Veronika~
  
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!